Thursday 23 January 2014

Tajuk 9 : Video E-Learning lebih bagus jika ada ciri-ciri ini!

Bila tanya kenapa awak buat video e-learning untuk FYP awak..?

Ramai student yang akan bagitau kelebihan-kelebihan video e-learning berdasarkan kebaikan umum yang semua orang tahu.. mudah diakses melalui internet, lebih interaktif, menarik minat, dan macam-macam lagi.. tapi semua tu, hanya berdasarkan agak2 je.. lebih tepat lagi.. ramai orang buat video, orang kata bagus, so, saya pun buatlah video.. tapii, apa sebenarnya teori yang menyokong bahawa projek video e-learning korang ni memang bagus..?

Ok, kita ceritalah teori sikit, menurut Albert Bandura (1986) melalui "Social Cognitive Theory", pembelajaran terhasil daripada interaksi berterusan di antara kognitif (otak), kelakuan (tindakan), dan pengaruh persekitaran (pancaindera). Susah sikit nak faham eh..? pendek kan cerita... kita ni boleh belajar dengan melihat apa yang berlaku di persekitaran (modelling). That's why, apa yang orang buat, biasanya kita terasa nak tiru, nak cuba.. nak pulak kalau yang buat tu artis.. lagilah cepat je korang tiru.. sampai pakai spec hitam malam2 buta pun.. ada yang tiru.. teruk benor..

Jadi untuk belajar dengan cara "modelling" ni.. student kena betul2 tumpukan perhatian kepada apa yang model tengah buat, dalam suasana macamana dia buat, supaya maklumat tu dapat disimpan dalam bentuk ingatan, dan pastu apa yang dah diingat tu dapat ditukar menjadi tindakan apabila student tu nak aplikasikan apa yang dia nampak.. malah.. rasa teruja nak mencuba..

Jadiii.. apa kaitannya dengan video e-learning yang saya nak buat cik..??

Huisshhh.. banyaakkk kaitannya.. sebenarnya, video pun adalah salah satu bentuk "modelling" yang boleh ditiru oleh student, selain daripada tengok apa yang cikgu diorang buat dalam kelas amali. Kalau student tu belajar melalui video yang korang buat, korang kena pastikan video yang korang buat, ada ciri-ciri yang saya sebut tadi.. korang kena pastikan video korang tu menarik dan teliti sampai student akan tengok dengan penuh minat dan dapat meniru sebijik2 apa yang ada dalam video.. kalau boleh, video tu gunakan pelakon yang sama macam diorang.. kalau untuk student lelaki korang tunjuk video student lelaki buat.. kalau student perempuan.. korang tunjuk video student perempuan buat.. kalau video tu tak jelas.. maka tak bermaknalah video korang..

Owwhh... ok.. nampak dah.. lagi..?

Kemahiran kebiasaannya dipelajari melalui pemerhatian ke atas model (cikgu, rakan-rakan, dan video) (Pic from mag-auto.blogspot.com)
 Lagi, kalau boleh, dalam video korang, lebih baik korang tunjukkan pelakon dalam tu, menyebut satu-satu apa yang sedang dia buat.. dan kenapa dia buat macamtu.. sebab.. menurut kajian, student yang menonton video pelakon melakukan tugasan sambil menyebut dengan jelas apa yang sedang dia lakukan, akan belajar dan buat lebih baik daripada student yang hanya menonton video pelakon melakukan tugasan tanpa sebarang penerangan. Alaa.. macam korang pernah tengok Chef wan memasak kat TV tu kan.. kan dia becakaaaapp je sambil memasak.. korang boleh tahu kenapa dia masuk cili, kenapa bubuh kicap tiram, kenapa kena tumbuk, kenapa tak boleh blender.. macam2lah dia membebel.. tapiii.. menarik kan.. sebab kita dapat ilmu baru.. daripada tengoookkk je chef lain tu memasak.. baiklah tengok movie kat wayang...

Kenapa macamtu cik..?

Sebabb.. student tu akan lebih faham kenapa sesuatu tugasan tu macamtu step-step dia.. dia dapat kaitkan apa yang dia tengok dengan apa yang dia tengah fikir.. so, dia akan lebih cepat belajar.. daripada yang tengookkk je.. tapi blur.. tak faham apa yang sedang berlaku.. sekurang-kurangnya video yang ada penjelasan akan membantu penonton untuk faham, apa proses yang sedang berlaku..

Okehh.. nampak jugak..

Satu lagi, kalau boleh.. video korang kena mula daripada proses yang senang-senang... pastu.. baru makin susah.. makin susah.. jangan terus buat video susah nak ikut.. nanti.. penonton takde motivasi nak belajar.. yang ni.. kalau nak buat video kanak2 pun macamtu.. mula dengan yang senang kemudian semakin susah.. contohnya.. korang nak buat video "assemble computer".. korang mulakan dengan kenalkan satu-satu part dalam komputer dulu.. pastu, pasang yang mudah dulu, macam hard disk, RAM.. pastu baru processor.. (sekarang pun dah senang kot..)

Ooh.. sebelum lupa..  katakanlah korang dapat idea nak buat video kanak2 belajar kemahiran "install windows 8".. maka korang kena gunakan, pelakon kanak2 jugak dalam video tu, yang tunjukkan macamana nak "install windows 8".. supaya diorang yakin, kalau budak dalam video ni boleh buat, aku mesti boleh buat jugak.. (tapi janganlah buat video baby install windows.. memang pengsanla.. mungkin budak umur 9 tahun ke atas sesuai kot.. )

Lassttt sekali, kalau korang buat video e-learning.. cuba tambah ruangan boleh taip komen kat bawah video tu (macam dalam youtube tu..) supaya student boleh tulis apa yang dia faham melalui tengok video tu, boleh nilai apa yang bagus dalam video tu, boleh terangkan semula apa yang dia nampak dalam video tu.. so, diorang boleh bagi maklumbalas kepada video yang korang hasilkan.. sebab menurut Braaksma, Rijlaarsdam, Van den Bergh, and Van Hout-Wolters (2006), proses memberi maklumbalas kepada apa yang dilihat, akan menjadikan pembelajaran melalui pemerhatian ni lebih efisien dan berkesan. Maka, korang kenalah sediakan ruang untuk diorang bagi maklumbalas.. bukan sekadar tengok dan tiru..

~MASUKKAN ELEMEN-ELEMEN NI DALAM VIDEO, INSHAA-ALLAH BERKESAN~


No comments:

Post a Comment