Thursday 9 January 2014

Tajuk 6 : Apa dia "Analisa Projek Lepas"..?? (Bab 2, Laporan FYP)

Minggu lepas memang fokus aku banyak tertumpu kepada Final Exam macam kebanyakan budak2 universiti  lain.. cuma bezanya, ni bapak budak amik exam.. so tahap ingatan dah mula menurun ni, bacaan kena banyak kali.. dalam kesibukan membaca, dapat satu pertanyaan daripada student ILP,

 "Assalamualaikum encik ammar maaf menganggu hujung minggu encik,saya ingin minta bantuan kerana saya tak faham dengan kenyataan yang saya print screen ni, jika ia tiada kaitan dengan projek saya macam kajian analisis projek lepas, boleh saya padam ? saya kurang faham diharap dapat membantu?" (Soalan asal tanpa sebarang ubahsuai..)

Analisa Projek Lepas dan Latar Belakang Teori duduk dalam Bab 2, Laporan FYP




Ok, nak jawab soalan ni walaupun nampak simple tapi nak carik ayat penerangan yang mudah tu payah... kalau jawab "ok, awak boleh buang je analisa projek lepas.." memang senanglah keje.. aku senang... student lagila senang..

Sebenarnya apa yang nak ditulis dalam "Analisa Projek Lepas" ni..?

Sekarang korang baru nak mulakan buat FYP, sebelum nak mula buat FYP, mestilah korang kena cari maklumat-maklumat yang korang perlukan untuk siapkan FYP korang. So, antaranya adalah mencari contoh-contoh projek sebelum ni yang pernah dibuat oleh orang lain.. kebiasaannya projek yang korang nak buat mesti dah ada orang pernah buat.. cuma korang je yang taknak carik.. korang je yang rasa idea tu korang yang pertama di dunia fikir.. sebab kebiasaannya apa yang korang buat mesti ada dapat inspirasi daripada mana-mana projek yang korang pernah tengok atau korang pernah baca, barulah timbul idea nak buat projek FYP korang..

So, kalau korang ingat daripada mana korang dapat idea tu, itu adalah langkah pertama untuk mulakan "analisa kajian lepas" korang.. kalau untuk Diploma Kemahiran ni, saya rasa analisa korang kalau dah boleh kupas tentang isu (permasalahan yang menyebabkan korang buat projek) dan metodologi/kaedah/teknik (cara-cara korang nak hasilkan projek) pun dah cukup bagus dah.. citer banyak pun tak guna, saya bagi contoh eh, 

Korang nak buat video klip keselamatan jalanaraya dengan menggunaan teknik stop-motion.
 
Korang pun search dalam youtube video pasal keselamatan jalanraya dan jumpa macam2 jenis video keselamatan jalanraya yang orang pernah buat. korang pun cuba kenalpasti, apa tema atau isu yang diorang cuba hilight untuk keselamatan jalanraya, yelah.. isu kan banyak, melintas jalan kena langgar, tak pakai tali pinggar keledaar, bawak laju macam roket, memotong di garisan berkembar, dan macam2 lagilah.. so, korang tengoklah, topik apa yang orang tak buat lagi.. mesti ada punya.. contoh... pakai tali pinggang keledar belakang.. tak ramai orang buat video lagi.. berhenti di garisan belang.. pun ramai yang tak paham2 lagi.. so, korang boleh carik dah isu yang korang nak hilight.. ok, setel bab isu.. (tapi korang tulislah banyak sikit.. janganlah simple sangat macamni..)

Pastu korang tengok, semua video ni guna rakaman video lakonan biasa. So, daripada sini, korang boleh katakan daripada kajian projek lepas yang korang lakukan, hampir semua video dihasilkan menggunakan teknik lakonan dan tidak ada yang menggunakan teknik stop-motion. Korang sebutlah sikit nama video2 yang guna teknik lakonan tu dalam laporan sebagai rujukan, nak bagitau yang korang memang ada buat kajian. Maka, bila korang nak buat video guna teknik stop-motion, mestilah video ni idea baru.

Then katakanlah, korang carik2 video, jumpa jugak video keselamatan yang dihasilkan guna teknik stop-motion, korang kajilah pulak, stop-motion jenis apa diorang pakai, sebab stop-motion ada banyak.. korang boleh tulis dalam ni, video stop-motion macamana yang korang jumpa, pastu korang cakaplah stop-motion jenis apa yang korang nak buat dalam FYP. Mestilah korang punya berbeza daripada apa yang korang dah buat. So, setel bab metodologi.. (tapi kalau korang kaji mendalam, macam2 benda korang jumpa, macam2 jenis projek video dah orang buat, so citerlah dalam topik ni.. 

Jadi kesimpulannya, adalah tidak logik kalau takde topik "analisa kajian lepas" ni kalau korang buat FYP, sebab mesti ada projek yang sedemikian rupa, cuma ciri-ciri atau rekabentuk projek tu mungkin tak sama.. tapi boleh dijadikan permulaan kepada korang menambah baik atau membestkan projek lama yang dah ditelan dek zaman tu..

Satu lagi contoh lah, tak puas hati asyik multimedia je..

Ok, katakanlah korang nak buat projek networking. Korang nak buat tajuk "Aplikasi Public Announcement menggunakan VOIP Network".. (jangan tanya ada ke tak benda ni, saya main tulis je, korang buatlah kajian..)

Mestilah korang akan kaji dulu, sebelum ni, orang guna VOIP untuk aplikasi apa..? contohnya ada orang guna untuk buat panggilan telefon.. so, citerlah sikit dalam analisa kajian lepas, ada orang pernah guna untuk telefon, macamana dia buat, teknik apa dia pakai, macamana aplikasi dia, kat mana diorang aplikasikan.. korang citerlah semua tu dalam analisa kajian lepas..

Pastu korang nak buat VOIP jugak, tapi untuk buat public announcement.. korang trylah carik.. boleh ke..? mungkin idea kasar dia, daripada projek yang lepas tu.. guna telefon call ke telefon, korang ganti dengan telefon call ke PA System.. PA System ada kad GSM untuk terima call... and so on.. so on.. (pun korang jangan percaya sangat idea ni.. saya cuma melontar je.. kena kajian lebih..). So, nampak tak.. korang dah pun modified projek yang lepas dengan tambah idea korang sendiri...

Kalau korang sambung projek yang senior sebelum ni pernah buat, mesti korang senang2 dah boleh taip "analisa kajian lepas", sebab diorang mesti ada bagitahu apa kelemahan projek diorang, dan kenapa korang kena tambah ciri-ciri yang korang nak tambah.. so, janganlah malas mengkaji.. kita bukan nak buat projek syok sendiri.. kita nak hasilkan projek yang ada nilai inovasi, kreativiti, dan boleh menambahbaik kualiti kehidupan manusia.. so, kajilah dalam2..

Kesimpulannya, "analisa projek lepas" memang wajib ada dalam laporan FYP, sebab projek korang mesti ada merujuk kepada mana-mana projek sebelum  ni, sebelum korang dapat idea yang korang nak buat.. 

Kaji ye.. sambil mengaji...

~Apa yang kita nak buat, mungkin ada orang lain dah pernah buat, so, kalau nak mudah, tambah ciri-ciri, ubahsuai mana-mana bahagian, atau buang dan ganti dengan benda lain, untuk hasilkan projek korang yang unik dan terkini..~



No comments:

Post a Comment