Wednesday 25 December 2013

Tajuk 5 : Buat proposal dalam satu muka surat.. biar betul..??

Cik.. saya rasa saya dah baca macam2 buku dan website.. saya rasa banyak dah saya tahu.. saya macam dah dapat idea dah nak buat projek saya.. tapi bila saya nak cite balik pada orang.. macam susah sangat.. macam tak terkeluar apa yang ada dalam kepala hotak saya yang bergeliga ni.. saya tak jumpa perkataan nak jelaskan pada penyelia saya..

Awak dah banyak baca? baguss... macamnilah baru nama student nak buat FYP.. disebabkan awak dah banyak membaca.. jadi saya dengan senang hati nak perkenalkan awak dengan A-Chart yang saya adaptasikan daripada ROT yang dihasilkan DR. OT ni..

A-Chart.. apa benda tu cik..??

Rilekslaa... awak ni.. sikit2 terkejut.. sikit2 terkejut.. buat macho sudahla.. ni saya nak explain ni..

biasalah cik.. saya ni macam biawak ILP jugak, senang terperanjat.. hahaha..

Patutlahh.. ok.. cuba awak tengok rajah yang saya bagi ni..

Kisah Keseluruhan Final Year Project - Diploma Kemahiran (A-Chart)

Inilah yang saya namakan A-Chart (Apa maksud A? biarlah rahsia..haha.. ) Kalau awak boleh isi semua ruang dalam A-Chart ni, maknanya awak dah boleh mula buat FYP awak dengan sistematik, efisien, dan tepat.

Huih cik.. macam menarik je.. tapi saya musykil.. macamana nak guna ni cik..

Ok, awak kata, awak dah banyak membaca tadi kan.. so, awak senaraikan kat kotak paling atas tu, semua rujukan penting yang awak dah jumpa, kalau boleh, rujukan yang memang awak akan rujuk daripada mula sampai habis projek.. kalau istilah canggih dia "pilot reference"..

ni ada kena mengena dengan naik kapal terbang ke cik..? siap ada pilot bagai..

hisshh.. awak ni.. pilot kan kerja dia drebar kapal terbang.. so, dia yang menentukan halatuju kapalterbang.. so, samalah rujukan2 awak ni.. rujukan ni akan tentukan kemana awak terbang, senang cite macam peta yang akan memandu perjalanan awak sepanjang melaksanakan FYP awak..

So, bila dah ada rujukan, awak mesti dah ada banyak maklumat yang berlegar-legar dalam kepala awak tu.. so, awak masukkanlah semua yang awak fikir tu dalam kotak-kotak tu.. pendekkan cerita, kalau awak masih tak boleh nak lengkapkan semua kotak tu, maknanya awak belum cukup buat kajian.. maka teruskanlah mencari jawapan kepada semua kotak-kotak yang ada dalam gambarajah kat atas tu.. once dah siap, awak tunjuk je kertas sekeping ni pada penyelia/SV awak.. confirm dia akan meleleh airmata kegembiraan kerana dapat student yang genius macam awak.. itu belum adik awak tengok lagi.. mesti dia nak register masuk ILP..

huih cikk.. meremang bulu tengkuk saya cik.. ni yang semangat nak isi semua kotak-kotak ni..

baguslah awak dah dapat balik semangat awak tu.. so, jangan tunggu lagi.. awak dah boleh mula isi kotak-kotak tu..

Ishh cik.. rugi saya baru jumpa benda ni sekarang.. kalau saya tahu dulu.. dari sem 4 saya dah mula cari tajuk projek guna A-Chart ni.. mesti dah banyak tajuk saya boleh buat.. bayangkan kalau dalam 2 bulan saya boleh buat satu A-Chart, satu semester dah dapat 3 A-Chart.. masuk semester 5, saya tinggal nak pilih mana nak buat je.. sayangnyaa...

Takpee.. its better late than never... so, kalau dah faham.. apa lagi.. sharela dengan junior2 awak.. ilmu tak boleh lokek.. sebab ilmu terbalik dengan duit.. ilmu, makin simpan makin sikit, makin bagi, makin banyak.. so.. sebar sebarkan...

Baik cik.. kalau saya tak faham lagi macamana cik..

Awak join kursus SET saya.. Inshaa Allah.. lebih jelas..

Thankss cik..

~Terima kasih Dr. OT atas keizinan adaptasi~

No comments:

Post a Comment