Friday 20 December 2013

Tajuk 2 : FYP adalah Mahakarya Anda!

Cuba tengok projek apa awak buat?

Malulah cik, tak berapa best pun projek saya..

Aihh.. dah sampai 2 bulan buat projek pun, takkan tak dapat hasil yang best..

Alaa cik.. saya buat just nak habiskan diploma ni je cik.. janji lulus.. dapat diploma.. cari keje...

Amboihh senangnyee cara awak fikir.. awak ingat dengan projek macamni awak senang ke nak cari keje..

Apa kaitan projek saya dengan carik keje cik.. saya kan ada portfolio yang tebal2 tuh.. tahap 2 ada, tahap 3, tahap 4, semua bukti2 ada dalam tu.. mesti diorang bagi saya keje.. sebab markah saya tinggi-tinggi..

Kesiannya laa awak boleh fikir macamtu..

Kenapa cik, salah ke..?

Bukan salah je lagi, dah tersesat jauh dah awak ni... manalaaa ada company yang nak tengok portfolio awak yang dah macam kitab lama yang tebal-tebal tu.. diorang takde masa pun nak selak.. kalau awak nak interview cikgu vto tu mungkinlah diorang nak tengok.. tapi kalau awak nak kerja industri, FYP nilah nyawa awak.. best FYP awak.. maka bestlah pandangan pada awak.. kalau lingkup FYP, lingkup jugaklah pandangan pada awak..

Yeke cik.. camtu sekali ke..

Yelaahh.. awak ingat FYP ni untuk main-main ke.. FYP lah tempat untuk membuktikan kecintaan awak kepada bidang yang awak belajar ni sehingga menghasilkan MAHAKARYA CINTA.

Lagu-lagu Faizal Tahir ni memang MahaKarya (Credit to Faizal Tahir)


Amboihh cik... pelik sangat dah saya dengar.. apa bendanya tu cik..

Awak ni.. kata peminat Faizal Tahir.. haha.. yelaahh.. awak dah duduk dekat 30 bulan (5 semester) belajar benda-benda multimedia ni, takkanlah awak tak jatuh cinta langsung.. takkanlah awak tak minat langsung.. so, FYP nilah saatnya awak membuktikan yang awak telah mempunyai kehebatan dan kemahiran tinggi dalam bidang ni.. hang kata hang terraa..

Uishhh... cik.. saya takdelah pulak fikir sampai ke situ..

Masa nilah awak gabungkan semua kemahiran yang awak belajar dari semester 1 sampai semester 5 untuk hasilkan FYP yang "melambangkan" keunggulan awak sebagai pelajar yang tersohor di mata industri.. biar bakal majikan nilai hasil kerja awak yang berkualiti tinggi ni, bukannya porftolio awak yang berkeberatan lebih 10 kilo tu..

Bistu cik, macamana ni cik, ada sebulan je lagi tinggal..

Awak cubalah repair mana yang boleh, upgrade sikit, tambah lagi wow factor dalam projek awak ni.. biar orang tertanya-tanya macamana eh budak ni buat benda nih, macamana eh budak ni boleh dapat idea ni, huihh sempoilah idea budak ni.. biar sampai orang cakap macam tu.. ini tak.. asal tengok presentation FYP je, panel PPL sampai menguap2 macam seladang kat Zoo Negara tengok ko present.. dahla projek tak best.. baca pulak slide powerpoint.. macam baru belajar membaca..

Aduhh cik.. sentap betul ayat..

Biar sentap sekarang, jangan tersentap2 depan panel nanti..

Ok cik, saya akan repair balik, saya buat bagi best lagi..

Baguslah, ada masa lagi, jangan  cepat puas hati.. ingat.. Mahakarya ni.. kalau hang nak pergi cari kerja, jangan lupa tunjuk pada diorang.. inshaa Allah.. kalau best.. kerja memang dalam tangan.. lupa-lupakanlah portfolio yang kena bawak guna troli tu..

Hahaha cik.. anti betul cik dengan portfolio kitorang...

Tahu Takpee...


~Dalam bidang kemahiran, Mahakarya semasa FYP adalah amat penting untuk mencari pekerjaan~

No comments:

Post a Comment