Tuesday 24 December 2013

Tajuk 4 : Penyelia Projek (Supervisor) tak patut buat pelajar macamni!

 Assalamualaikum cik.. lama senyap.. cik tak tulis kat blog ke.. saya tunggu nak baca ni..

Waalaikumsalam.. takdelah lama sangat, baru berapa hari pun, bukan taknak menulis, tapi saya pun macam awak jugak nak amik final, cuma awak dah sudah, saya baru nak mula ni, kenala pegang buku sikit..

Hahah.. tak sangka cik pun kena amik exam lagi.. kalau saya, habis diploma ni, cari kerja, dapat gaji best2, taknak dah sambung belajar.. penat..

Suka hati awaklah.. esok bila awak dah kerja lebih 10 tahun macam saya baru awak tahu kenapa kena terus belajar, nantilah lain kali saya citer bab tu.. citer sekarang pun awak bukan faham sangat..

hahaha.. betul gak tu cik.. cik.. sem depan saya nak buat FYP, tapii tulaa.. saya dapat penyelia (SV) tak bestlah cik.. saya tak minat sangat puan tu.. cane eh cik..

ko kenal rapat ke dengan puan tu sampai tahu dia best ke tak best?

ehh.. dia pernah ajar saya subjek animation dulu cik.. saya tak faham sangat pun.. huhuhu..

Tak faham sebab dia ajar ke, tak faham sebab awak yang keje tidoo je dalam kelas..

itu pun ye jugak cik..soryy cik..

macamnilahh.. saya malas nak ulas pasal cik2 atau puan2 awak ni.. bagi saya semua ada karakter masing-masing, kelebihan, kekuatan, kekurangan, dan kelemahan masing2.. namapun manusia, mana ada perfect.. tapii sama ada best atau tak FYP ni bukan bergantung pada diorang.. sebenarnya awak yang menentukan.. 90% adalah usaha awak sendiri.. diorang cuma 10% itu pun kadang2 tak sampai..

Saya listkan 9 mitos tentang penyelia yang biasa korang gembar gemburkan, padahal semuanya takdelah betul pun.. mitos je semua ni..

1. Kalau nak cari penyelia, cari penyelia yang best2.. best2 tu maksudnya takde marah-marah kita, takde pressure2 kita, tak kisah pun kita buat projek ke tak, kalau kita jumpa, dia layan, kalau kita tak jumpa pun dia rileks je, takde nak carik..

Korang, kalau carik penyelia macamni, memanglah korang rasa  indahnya dunia.. sbab takde tekanan langsung.. rasa macam berenang-renang di lautan tanpa risaukan jaws datang.. tapii kalau korang jenis yang boleh kerja sendiri, oklah.. FYP tetap siap.. tapi kalau korang jenis 24 jam tidoo je kat bilik.. memang alamatnya.. babai jelah..

2. Cari penyelia yang pandai, terror, boleh tolong ajar buat semua FYP kita. Ini memang dari dulu saya hangin. FYP adalah peluang untuk awak gunakan segala kemahiran yang dah dapat, untuk hasilkan Maharkarya awak.. bukannya mahakarya cikgu awak.. ini.. projek belum mula, dah mindset siap2.. bestlah aku.. buat projek ni boleh tanya En. Zawi (bukan nama sebenar), dia pandai website2 ni.. nanti mesti dia tolong buatkan untuk aku... banyaakkkkkkk canttiikkkk... nah amik cermin ni.. cermin diri sikit..

3. Saya dapat penyelia yang tak pandai bidang ni, nanti susahlah nak buat projek.. kalau tanya mesti asyik cakap tak tahu..
kan saya dah cakap, yang nak buat projek tu awak, bukan cikgu awak, memanglah kadang2 kami ni terpaksa bertukar bidang, sebab naik pangkatlah, caturan organisasilah.. macam2 sebab lagilah.. tapi... diorang ni semua pernah buat FYP macam awak jugak.. so, setakat nak advise macamana nak buat FYP, diorang memang boleh sangat.. tapi nak tolong awak buat FYP.. memang tak dapeklah nolong.. sebab memang bukan bidang diorang.. tapi korang ada option, walaupun bukan SV, cik2 lain tu korang masih boleh pergi tanya.. tapiii janganlah dah sem 6 still tanya.. "Cik.. video camera ni macamana nak on kan ye...??".. memang saya sumpah jadi tripod serta merta..

4. Kalau dapat penyelia ketua bahagian/jabatan mesti boleh bagi lulus punya.
Hah, ini lagi mengarut.. memang takde maknenyee.. siapa pun SV awak.. kalau projek FYP awak memang meletop.. memang wow.. inshaa Allah akan lulus.. silap haribulan boleh dapat Gold Medal lagi.. (kalau ICE kat ILP Kuala Langat nilah..). Kalau SV je berjawatan, tapi FYP awak macam anak saya darjah 4 buat slide presentation powerpoint.. awak rentikan jelah Diploma ni.. mula ambik sijil semula..

5. Penyelia selalu sibuk, susah nak jumpa, jadi, tak payah jumpalahh..
 Itulah masalah korang, dah tahun SV korang tu sibuk, bila nak datang jumpa, macam terasa nak pergi buang air kecik.. rasa nak terkutil je.. terus masuk toilet.. rasa nak jumpa je, terus redah masuk bilik.. memanglah kena halau.. diorang pun ada banyak kerja lain.. at least.. setlah appointment.. minta dia bagitahu, bila masa boleh jumpa.. atau lebih baik.. korang sendiri set dengan dia.. cik.. setiap khamis pukul 5 petang, kitorang akan lapor progress mingguan.. huuhhh.. kalau dapat student macamni.. sejuukk perut mak korang mengandung.. cik2/puan2 pun boleh je nak layan.. ehh.. pukul 5 dah habis kelas cik... korang mana ada kelas.. kan buat projek.. cakaplah kat cik tu.. seminggu sekali balik lewat apa salahnya.. alah... saya rasa cik2/puan2 tu tak kisah pun lewat.. awak yang tak sabar nak cari bantal kat bilik..

6. Kita tak perlu selalu jumpa penyelia, diorang pun tak suka sangat.
Ini memang perasaan korang je. Mana tak suka, kalau dah masuk minggu ke-8, asyik macamtuuu je status projek korang.. baik tak payah jumpa.. diorang memang suka sangat korang datang jumpa bagitau progress korang.. tapii make surelah ada progress setiap minggu.. nampak perbezaan antara minggu ke minggu.. ini takkk.. asyik ganttt chartttt je memanjang... buatnya tak jugakkk..

7. Kita hanya jumpa penyelia dua kali je cukuppp.. Masa nak mula projek.. dengan masa nak hantar report...
Malas cakap banyak, kalau korang nak buat perangai macamni, silakan.. tapi kalau SV kata, okeh.. awak tak payah jumpa saya langsung pun takpe.. kita jumpa sekali je.. masa saya nak hantar awak keluar pintu pagar ILP sebab fail FYP... Aduuhh cikk.. bisaa..

8. Report tak payah tulis beria-ria sangat, penyelia bukannya baca pun report, diorang pun malas nak semak..
Haah.. ikutkan hati memang malas baca report korang.. lain projek dibuat, lain yang korang report.. siap copy paste ayat kawan2 projek lain.. nampak benor nipunya.. penghargaan pun boleh buat pada bapak orang lain.. haru sungguh korang ni.. satu lagi.. rasanya awak ni buat projek kat Malaysia lagi.. tapi bila baca, rasa macam ILP Surabaya rasanya... keindonesiaan sungguh ayat2 awakk... awak ingat kitorang tak pernah pakai google translate ke.. kalau nak pakai tu bolehhh.. tapi biarlah untuk memahamkan ayat-ayat inggeris yang korang tak faham tu.. pastu korang tulislah balik apa yang korang faham dalam bahasa MALAYSIA.. bukan indonesia... waduuuhhh... bikin ribut betullah korang ni.. macamana kitorang tahu semua ni, sebab kitorang memang baca report korang.. so, jangan ingat penyelia semua malas macam korang ye...

9. Penyelia sepatutnya faham perasaan kita, dia sepatutnya tahu semua masalah kita..
 Aduhh.. kalau korang tak bagitau.. macamanalah penyelia nak tahu masalah korang.. diorang ni semua belum belajar ilmu kasyaf lagi.. belum capai maqam tertinggi lagi.. takkan dapat baca isi hati korang... soo, kalau ada masalah.. bagitaulah SV.. jangan sorok2.. jangan simpan2.. bagitau awal2.. supaya.. apapun masalah yang korang tengah hadapi.. dia bole tolong suggestkan jalan penyelesaian.. jangan sampai dah nak present, baru nangis2 nak bagitahu masalah dengan groupmatelaa.. fail corruptla.. PC kena virusla (alasan ni memang tak boleh pakai).. segala macam lagilah.. soo, kena terus terang dengan SV..

Maknanyaa.. pokok pangkalnya, berjaya atau tidak FYP korang, semuanya atas korang, bukannya SV.. korang yang nak dapat Diploma.. korang yang nak hasilkan Mahakarya.. SV hanya memandu...

Faham ke tu...??

Faham cikkk.. huihh.. panjang saya kena ceramah hari ni cik... hahaha...

~FYP adalah tanggungjawab kita, bukan SV~

No comments:

Post a Comment