Wednesday 24 September 2014

Tajuk 15 : Apa perbezaan "Pengenalan" dan "Latar Belakang Kajian/Projek"?

Saya mendapat persoalan daripada pelajar, apa beza topik pengenalan dan latar belakang kajian/projek yang terdapat dalam Bab 2. Mudah Saja!

Dalam setiap Bab, daripada bab 1 hingga bab 3 akan ada sub-topik "pengenalan". Tujuan sub-topik "pengenalan" adalah untuk memperkenalkan apa yang anda akan ceritakan dalam bab tersebut.

Meh tengok contoh,

Katakanlah anda membuat kajian tentang pembuatan kerusi melalui projek anda yang bertajuk "Kerusi Duduk Mesti Tidur"

Anda boleh ceritakan begini;

BAB 2
KAJIAN LAPANGAN

2.1 Pengenalan

Dalam bab 2 ini, elemen-elemen rekabentuk untuk menghasilkan "kerusi duduk jamin tidur" akan dijelaskan dengan terperinci. Proses penghasilan  "kerusi duduk jamin tidur" seperti jenis span kerusi, jenis fabrik sarung kerusi, rekabentuk penyandar kerusi, dan material sebagai kaki kerusi akan dijelaskan dengan lebih lanjut. Ketahanan dan keselesaan kerusi akan diuji dan ujian yang berkaitan dengan kedua-dua ciri-ciri tersebut akan dijelaskan di dalam bab ini.

(Dalam tajuk ini, anda akan menceritakan apa yang bakal anda laporkan dalam BAB 2 secara keseluruhan, supaya pembaca mendapat gambaran awal tentang apa yang akan mereka baca)

2.2 Latar Belakang Teori/Projek

       2.2.1 Elemen Rekabentuk Kerusi
                 [mulakan penceritaan anda]

       2.2.2 Jenis-jenis Span dan Fabrik Kerusi
                 [mulakan penceritaan anda]

       2.2.3 Ujian Ketahanan dan Keselesaan Kerusi
                 [mulakan penceritaan anda]

       2.2.4 [tambah lagi tajuk-tajuk lain yang sesuai dengan kajian lapangan yang telah dibuat]

(dalam tajuk ini, anda menceritakan secara terperinci setiap perkara yang telah anda kenalkan dalam tajuk pengenalan tadi)

Haaa... Macamana? Nampak tak apa bezanya? Senang je kan... apa lagi.. Sambung tulis laporan FYP anda, mesti siap SERENTAK dengan projek!

~MAK~


"Kerusi Duduk Mesti Tidur"



2 comments: